Knjiga

Trenutek v življenju drugega

Spomini

Maurice Béjart

prevod: Marjan Poljanec

spremna beseda: dr. Henrik Neubauer

naslovnica: Branka Smodiš

format: 135 × 220

strani: 296

vezava: trda, ščitni ovitek

izid: 2013

ISBN: 978-961-241-697-3

redna cena: 30,50 €

modra cena: 28,97 €

vaš prihranek: 1,53 €

na zalogi

Francoski baletni plesalec in koreograf Maurice Béjart (1927–2007) je avtor številnih novosti v modernem baletu in ustanovitelj znamenitega Béjart Balleta iz Lozane. Temeljito je spremenil že zaprašeno govorico baleta in iz njega napravil najboljše sredstvo za to, da nas vznemiri. S svojimi inovacijami je udomačil baletno umetnost za 20. stoletje in jo učinkovito približal množičnemu modernemu občinstvu.
Pri petdesetih je Béjart, takrat že na čelu več kot 70-članskega baletnega ansambla, začutil potrebo, da spregovori o sebi; da se zaupa. To je storil v avtobiografiji Trenutek v življenju drugega (Un instant dans la vie d’autrui. Mémoires, 1979). V teh spominih se vrača k svojemu prvemu viru: otroštvu. Popiše, kako se je porodila njegova poklicanost in kako se pri sedmih letih ni sprijaznil z materino smrtjo. Spominja se svojega provansalskega odraščanja in tega, kako težavno so se rojevali njegovi najslavnejši baleti: Posvetitev pomladi, Nižinski, božji klovn, Pesnikova ljubezen ipd. Obuja spomine na svoje prijatelje in plesalce pa na gostovanja v New Yorku, Južni Ameriki, na Japonskem. Govori o svojih uspehih in strahovih, tremi in slavi. O ljubezni. O Bogu.
Knjiga je polna zaupnosti, zapisane z veliko mero humorja in nalezljivega veselja, pa tudi s popolno odkritostjo. V knjigi odkrivamo življenje enega največjih baletnih plesalcev novejšega časa. Življenje z mnogimi slikami, z mnogimi baleti, katerega vsak je trenutek v življenju drugega.

 

»Ples je minimum razlag in maksimum občutkov.«

Slovensko izdajo je finančno podprla Javna agencija za knjigo RS.

V kompletu –40 %

Preberite odlomek

na vrh strani

Leta 1961 so mi ponudili, naj sodelujem s Salvadorjem Dalíjem pri operni in baletni predstavi‚ katere krstna izvedba bo v Benetkah. Dalíjeve prve slike in besedila iz obdobja surrealizma so mi bili zelo všeč in sem bil zato silno ponosen, da bom sodeloval z njim.
Bil sem v Španiji, Dalí tudi: prireditelji predstave so želeli, da se sestaneva. Ampak jaz sem bil v La Coruñi, on v Cadaquésu in vsak je bil zaposlen s svojim delom. Telefoniral sem mu in obžaloval, da nimam prostega časa. »Nič hudega,« mi je rekel. »Jutri bom v Barceloni, tja moram zaradi televizijskega intervjuja. Priskrbite si televizor in glejte zvečer ob devetih.«
Naslednji večer sem bil pred televizorjem in pokazal se je Dalí. Še malo se ni menil za prvo vprašanje, ampak je rekel: »Nocoj nimam gledalcem kaj povedati, moram pa nekaj povedati Mauriceu Béjartu. Dragi Béjart, dobro poglejte: to je pomanjšana kopija tistega, kar bi rad naredil na odru gledališča La Fenice.« Kamera je pokazala mizo, na njej pa lesen škafec in žičnate kocke. Dalí jih je potopil v škafec, poln milnice: »To so prvi kockasti milni mehurčki!« Potem mi je na dolgo in široko razlagal, kakšno sceno misli narediti za najin bodoči balet, katerega naslov bo kajpada Gala (Gala je gospa Dalíjeva, ki na skrivaj organizira kult). Ko mi je pojasnil maketo in pokazal vse, kar mi je imel pokazati, je umolknil in televizijski intervju je bil pri kraju!
Pozneje sem ga obiskal na njegovem domu v Cadaquésu. Potrkal sem na vrata. Prišel sem malo prej, kot sva bila zmenjena. Bil sem precej živčen in razburjen, saj nisem prišel h komurkoli. Ko je Dalí odprl, je viknil in stopil nazaj, upirajoč vame prst:
»Prišli ste, da me ubijete.«
Res se je tresel. Ker me ni še nikoli videl, sem se predstavil:
»Ampak jaz sem Béjart!«
»Mislil sem, da ste me prišli ubit,« je nadaljeval s hripavim glasom. Pojasnil mi je, da so mu prejšnji večer grozili s smrtjo.
Na morju pred njegovo hišo so bili labodi. To me je najbolj presenetilo. Nasproti njegove hiše je morje izoblikovalo naravni zalivček, in je kupil labode; Gala se je odpeljala s čolnom, da jih nakrmi.
Nato sva se spet srečala v Benetkah. Prvi del predstave je bil Scarlattijeva opera, ki so jo pravkar odkrili. Precej dolgočasna stvar: arija, arija in znova arija. Dalí je naslikal nekaj platen, da so krasila ozadje, toda potem ko se je prikazalo eno od njih, se do prihoda naslednjega platna četrt ure pozneje ni zgodilo nič.
Treba je bilo kaj dodati, sicer bi bila polomija. Premiera naj bi bila naslednji večer. Odločila sva se, da ustvariva happening in postaviva na oder polno ljudi. Prva izbranca sva bila midva, izbrala sva se medsebojno. Nato sva se vsak zase odpravila po Benetkah, da bi našla prijatelje in jih zaposlila na odru. Srečal sem mlado francosko plesalko Josiane Consoli. Tej sem dal nalogo, naj se ovije v trakove velpeau od glave do nog in si med vso opero lakira nohte na prstih rok in nog, spet povitih v trakove velpeau. Angažirala sva tudi tajnico direktorja Metropolitana: v sprednjem delu odra je likala perilo. Dalí je pred vklopljen televizor postavil slepega človeka z belo palico. Drugi statisti so, preoblečeni v sobarje, prenašali kupe krožnikov in jih ob koncu vsake arije spuščali na tla. Lahko si mislimo, kakšen trušč je bil. Paolo Bortoluzzi je postal ena od oseb, ki so mi v Hoffmannovem delu najbolj všeč: Giglio Fava, ki ga vselej spremlja princesa Brambilla. In tako naprej. Na premieri sva bila deležna precejšnjega protestnega vpitja. Vendar sva nekaj le pokazala: ne v dvorani ne na odru se ni nihče dolgočasil.
Z Dalíjem sva postala kar dobra kolega; to postaneš še pri čem manjšem. Vendar ga je Gala zaklepala v hotelsko sobo, da dokonča sliki, ki sta ju z njenim posredovanjem naročila petična Američana. Dalí mi je govoril: »Pridite jutri zjutraj pome v hotel, se bova šla sprehajat po Benetkah.« Ko sem potrkal na vrata, je Gala zaprla Dalíja v kopalnico (ali pa je samo točil vodo v kad in ni slišal, kaj se dogaja v sobi) ter mi skozi priprta vrata rekla, da me ne želi videti. Zvečer pa me je v gledališču spraševal, zakaj zjutraj nisem prišel ponj, kot sva se zmenila!

© Modrijan založba, d. o. o., 2013

Multimedija

na vrh strani

Vaša košarica


Vaša košarica je prazna.